IMPI’s ADVENTURES
Vliegen en Verschepen
Informatie over vliegen met een hond en het verschepen van een auto van Ghana naar Zuid Afrika
Wij wilden perse dat onze hond in een rechtstreekse vlucht naar de bestemming gaat en dat we dus niet overstappen, waardoor ze haar per ongeluk in het verkeerde vliegtuig kunnen zetten. Op dit moment zijn er vanuit Accra rechtstreekse vluchten naar Nairobi en Johannesburg.
Vliegen met een hond naar Johannesburg
Het regelwerk vooraf
Invoerpermit en aanvraag quarantaine
Om met een hond naar Zuid Afrika te kunnen vliegen heb je een invoerpermit voor ZA nodig. Daarnaast heb je een Health Certificate nodig van de dierenarts in Ghana. En je hebt een export permit voor Ghana nodig.
Een hond die vanuit Nederland naar Zuid Afrika vliegt hoeft niet in quarantaine, maar vanuit Ghana moet dat wel. Je moet dus ook plaats reserveren in het quarantaine station in Johannesburg.
Het invoerpermit moet je 6 tot 8 weken vóór de dag dat je wilt vliegen aanvragen. De aanvraag wordt pas in behandeling genomen als je 110 Rand (€ 11) hebt betaald en zij de originele formulieren hebben ontvangen. Als je van te voren weet dat je gaat vliegen vanuit Accra, dan zou ik ongeveer 4 weken voordat je in Accra bent (bv in Bobo Dialasso in Burkina Faso) alvast het geld overmaken.
Dan bel je meteen ook de quarantaine master in Johannesburg om te vragen of er rond de tijd dat je wilt komen plek is. Je belt naar mr. Limba, +27 (0) 11 973 2827. Hij geeft aan wanneer er plaats is. Bij ons gaf hij meerdere mogelijkheden, maar als je in het hoogseizoen gaat heb je misschien niet zo veel keus.
Ook moet je op veel formulieren aangeven wat het adres is waar je verblijft direct bij aankomst in Johannesburg. Wij verblijven altijd bij Rob. Hij is de manager van Shoestring Airport Lodge, 85 Gladiator street, Rhodesfield, Johannesburg, 1619. Je kan hem bereiken via shoestrings@absamail.co.za of telefoonnummer +27 (0)11 975 0474. Maar uiteraard is elk adres goed, als het maar het adres is waar je direct uit het vliegtuig naartoe gaat.
Je print een uitdraai van je bankafschrift uit waarop staat dat je de 110 Rand hebt betaald, samen met de aanvraag voor een quarantaine plek en het “indemnity form”. Deze laatste 2 haal je van de website http://www.daff.gov.za/# en vul je helemaal in. Het indemnity form is een formulier waarop staat dat je alle kosten die ze maken betaald en dat als de hond een bepaalde ernstige ziekte heeft, dat het dier wordt teruggestuurd naar het land van herkomst dan wel wordt afgemaakt, ook op jouw kosten.
Deze 3 formulieren stuur je per fax naar +27 12 329 8292 aan Ina Labuschagne in Zuid Afrika.
Vervolgens stuur je het orginele indemnityform met de originele aanvraag voor de quarantaine per post naar de quarantine master in Johannesburg (zorg dat je overal eerst een kopie van hebt):
Kempton Park Quarantine Station
For attention: Quarantine Master, Mr. Limba
Mudfish Drive no. 3
Bonaero Park
Extension 3
Het versturen van deze formulier met DHL naar Zuid Afrika, kostte hier in Accra € 40.
Ik zou ook alle drie de formulieren in kunnen scannen en direct mailen naar mr. Limba, zodat hij het alvast heeft. Zijn emailadres is KhayalethuL@nda.agric.za.
Ik zou deze mail ook cc aan Ina Labuascha (InaL@nda.agric.za), dr. Jyotika Rajput (jyotikar@nda.agric.za) en Sarah (SarahNk@nda.agric.za) sturen, zodat zij ook op de hoogte zijn.
Vermeld in deze mail duidelijk in welke periode je wilt komen, bv “tussen 1 en 15 mei 2010” of als je de vliegtickets al hebt, de exacte datum, maar ik zou wachten met de tickets tot je het permit in handen hebt.
Officieel moet je het originele permit krijgen, die je met de hond mee moet geven in het vliegtuig. Wij zijn uiteindelijk met een kopie gegaan, maar het is beter dit meteen goed te regelen. Wellicht kan je de Nederlandse Ambassade in Accra vragen of het goed is dat ze het document per koerier daar naartoe mogen laten brengen zodat je het daar op kan halen. Of je kan het adres van een hotel opgeven waar je in Accra naartoe wilt.
Ze kunnen het permit ook ter informatie naar je faxen, mailen kon niet. Ik heb het naar mijn zusje in Nederland laten faxen, zij heeft het ingescand en naar mij gemaild. Je hebt namelijk het permitnummer nodig en dan heb je dat alvast. Bovendien, mocht het in de post kwijtraken, dan heb je altijd een kopie.
Als je dit allemaal hebt gedaan kun je even niks meer doen hiervoor. Er staat dat ze het permit snel opsturen, maar bij ons duurde het weken.
Je kan al wel een mail sturen naar de haven om te informeren wat de kosten zijn voor het vervoeren van de auto naar Durban en wanneer het schip gaat omstreeks de tijd dat je wilt vliegen. Voor meer info over verschepen, zie hieronder.
Bloedonderzoek i.v.m. het Health Certificate
Binnen 30 dagen voordat je vliegt moet je het bloedonderzoek laten doen. Ik zou dit één tot twee weken voordat je vliegt regelen. Bij ons is haar bloed uiteindelijk op vrijdagochtend afgenomen en op vrijdagmiddag hadden we het certificaat zodat we maandag konden vliegen, maar dat was omdat het hoofd van het laboratorium zich op die manier verontschuldigde voor zijn collega’s gedrag. Normaal is dat niet mogelijk.
Ga voor het bloedonderzoek NIET naar Dr. Bashiru Boi Kikimoto en ook NIET naar Marivet Veterinary Clinic, Dr. K.B. Darkwa.
Ga met het Health Certificate naar het veterinaire laboratorium aan de Ring East. Accra heeft een ringweg rondom de stad lopen die overgaat van west in centraal in oost. Je moet helemaal naar het begin (of einde als je van centraal komt) van de ringwest oost. Je bent dan bijna bij de oceaan. Als je vanaf ring centraal bent gekomen, dan is het het laatste pand aan de rechterkant. Als je langs de oceaan rijdt vanuit Tema of vanuit Cape Coast, dan ga de Ringweg Oost op, dan zit het gelijk aan de linkerkant maar rijdt je een paar 100 meter door waar je kan draaien om terug te rijden.
Hier vraag je naar het hoofd van het laboratorium. Hij had geen visitekaartjes meer en ik kan zijn handschrift niet goed lezen, maar volgens mij heet hij dr. Andy Alhassan, DVM, PhD, email andysongh@yahoo.com.
Zij nemen bloed af en vullen het Health Certificate in. Het bloedonderzoek kostte bij ons 55 Cedi (€ 27,50). Ik had de eerste 2 pagina’s van het formulier digitaal ingevuld en daarna uitgeprint. Je kan hun ook het formulier digitaal sturen (of USB stick geven), zodat het digitaal wordt ingevuld. Wij hadden daar geen tijd meer voor en het is met de pen ingevuld.
Als de hond gezond is maken ze ook gelijk een export permit, zodat je Ghana kan verlaten. Wij hoefden hem hiervoor niet te betalen, omdat we de andere dierenarts al voor het verkeerde document hadden betaald, maar normaal kost dat 10 of 20 Cedi (€ 5 of € 10).
Cargo en box
Zodra je in Accra bent kun je het beste gelijk naar de luchthaven gaan. Je maakt een afspraak met Daniel Osakonor, telefoonnummer 0277769738 van de Cargo afdeling van South African Airlines. Hij zit namelijk in hetzelfde gebouw als Lufthansa en zij verkopen de boxen om een hond in te vervoeren. Honden mogen alleen in Zuid Afrika arriveren in Cargo, dus niet als bagage en zeker niet in de cabine. Vliegen in Cargo is veel duurder dan vliegen in de cabine of als bagage, maar naar Zuid Afrika heb je die opties dus niet.
Wij hebben een box gekocht formaat 100*75*66 voor US$ 250. Ze vroegen US$ 300, maar meer dan US$ 50 kregen we er niet vanaf. In Nederland zijn ze goedkoper, dus als je zo’n kist makkelijk mee kan nemen is dat misschien een idee. Of je moet veel beter onderhandelen dan wij. Wij hebben ook alle dierenwinkels en dierenartsen afgezocht naar de juiste maat box en vonden een 2e hands exemplaar die we uiteindelijk voor € 200 hadden mogen hebben. We hebben voor de nieuwe van Lufthansa gekozen die dus zelfs iets goedkoper was.
Daniel is ook degene die het papierwerk en het inladen van de hond regelt. Voor deze service vroeg hij US$ 200 of 300 Cedi. Dat is uiteraard veel te veel geld, maar aangezien wij willen dat onze hond goed wordt behandeld betalen we liever te veel. We hebben hier dus niet over onderhandeld en hebben hem betaald wat hij wilde hebben (omgerekend € 150).
Wij vlogen op maandag en de vrijdag daarvoor zijn we weer bij hem langsgegaan om de hond + box te wegen om zo het juiste bedrag vast te stellen. Het prijs was voor 30 kg (box is 10 kg, hond 20kg) 1333 Cedi (€ 666). En we hebben hem het export permit, importpermit en Health Certificate gebracht, zodat hij het papierwerk in orde kon brengen.
Op maandag vlogen we om 23:00 uur en om 18:00 uur moesten we de hond brengen.
Vliegtickets
Vanuit Accra vliegen South African Airways en Air Namibia rechtstreeks op Johannesburg. Air Namibia is goedkoper, maar zij hadden nog nooit een hond vervoerd en uiteindelijk vroegen ze ons met South African Airlines te vliegen, omdat ze niet de mogelijkheden hebben om een hond goed te verzorgen.
Als je het permit hebt ontvangen uit Zuid Afrika en het bloed hebt laten afnemen en een box heb gevonden, kun je waarschijnlijk wel de vliegtickets gaan kopen. Je kan ze via internet kopen, maar je kan ook langsgaan op het kantoor van South African Airlines. Zij zitten vlakbij de luchthaven, aan de andere kant van de weg van de Silver Tower. De Silver Tower kent bijna iedereen. Als je de SAA niet kan vinden dan kun je daar naar binnen gaan en de receptioniste kan je vanuit het raam het gebouw van SAA aanwijzen.
Op dit moment was alleen de vlucht op maandag non-stop. In het weekend moet je zelfs overstappen, met het risico je hond kwijt te raken. Op de andere 4 dagen maakt het vliegtuig een tussenlanding. Je kan je hond dus niet kwijtraken, want je hoeft niet over te stappen, maar de hond moet wel een extra keer opstijgen en landen. Wij wilden dus perse op maandag vliegen. Een retour is goedkoper dan enkel en bovendien, mocht er iets mis blijken te zijn met de hond in Zuid Afrika, heb je dan al een ticket om terug te vliegen. Wij hebben de terugweg op maandag 2 weken later gezet, ook op maandag omdat het ook dan non-stop is en 2 weken, omdat dat de maximale periode van de quarantaine zou zijn.
En het voordeel van maandagavond vliegen is dat je dinsdagochtend aankomt. Zelfs met vertraging moet je dus wel op woensdagochtend in Johannesburg zijn. En alléén op woensdag wordt bloed afgenomen. Dus als je op woensdagmiddag aankomt, moet je hond al een hele week in quarantaine zonder dat er iets gebeurt. Informeer dus goed op welke dag het bloed wordt afgenomen en probeer daar een dag van te voren te zijn.
Wij hebben de stoelen zo dicht mogelijk bij de uitgang genomen, zodat we zo snel mogelijk het vliegtuig uit konden.
Het vliegen
Op maandag 1 maart vlogen we om 23:00 uur. Om 18:00 uur moesten we de hond bij Cargo brengen. We waren er al om 17:00 uur, omdat er geen files waren. We mochten weer mee naar de loods waar Klaasje moest wachten tot ze het vliegtuig in mocht. We hebben haar daar nog proberen uit te laten, maar ze vond het te eng en er was weinig gras. Na een half uur zijn we weggegaan.
Toen we om 22:30 uur met een bus naar het vliegtuig zijn gebracht zijn we niet de trap van het vliegtuig opgegaan, maar hebben we gevraagd aan iemand van het grondpersoneel of ze konden kijken of er een hond in een vliegtuig zat. Hij rende weg en kwam later terug met de mededeling dat ze erin stond.
Quarantaine
Vooraf was ons verteld dat ze 20 minuten na het landen in het quarantaine station zou zijn. Achter de douane kregen wij veel verschillende meldingen van waar ze zou zijn. Nadat we overal geweest waren, eerst achter de douane, toen voor de douane, toen weer terug achter de douane, was de enige optie een taxi nemen naar Cargo. Twee (!!) mensen hadden ons verteld dat ze daar was. De rest had ons van het kastje naar de muur gestuurd. Als je met South African Airlines vliegt dan wordt je hond rechtstreeks naar Cargo gebracht. Je moet daar met een taxi naartoe.
Daar aangekomen (we waren ondertussen al ruim anderhalf uur eerder geland) bleek ze nog bij Cargo te staan. De State Vet was nog niet geweest. Eigenlijk mag niemand het magazijn van Cargo in, maar gelukkig lieten ze ons even bij haar kijken. Pas tegen 11 uur kwam de State Vet. Deze zeer chagrijnige vrouw heeft weinig gedaan en had een veel te kleine auto bij. Daar pastte de kooi van Klaas niet in en dus is ze weggegaan met de mededeling dat mr. Limba haar zo met een grote auto kwam halen. We vroegen of we haar dan even mochten uitlaten en dat mocht max 5 minuten, aan de achterkant en samen met de medewerkster van Cargo. Deze vrouw had ons de hele dag al geholpen en vond een half uur toepasselijker en ook vond ze het gras aan de voorkant beter. Dus heeft Klaas lekker kunnen spelen op het gras. Daarna zijn we aan het bellen gegaan met mr. Limba, maar die reageerde niet meer na ons eerste telefoontje. Uiteindelijk kwam hij om 13:00 uur opdagen. Ze is in zijn auto getild en ze reden weg.
We zijn de volgende dag langsgegaan, maar mochten haar, zoals vooraf verteld, niet zien. Ze zeiden dat het goed met haar ging. We moesten ze maar geloven. Haar bloed zou zo worden afgenomen en dan zou vrijdag de uitslag komen. We mochten vrijdag om 10:00 uur bellen. Om 9:30 uur hebben we stiekem al gebeld en haar bloed was goed. We zijn er meteen heengereden. Ze waren daar erg onvriendelijk en langzaam. Ze moesten allerlei papieren invullen en daarna moesten we betalen. We moesten 1.248,44 Rand betalen voor de accommodatie en de bloedtesten. Daarnaast moesten we 5 Rand per dag voor het eten betalen.
Mr. Limba zou haar gaan halen, maar we zagen hem met iemand praten op weg naar Klaasje. Na 15 minuten toekijken hoe hij stond te praten ver achter het hek waar wij niet doorkonden, hebben we de receptioniste gevraagd waar onze hond bleef. Ze gilde naar mr. Limba dat hij de hond moest halen, hij gilde naar een man dat die onze hond moest halen en toen gebeurde er ook iets. Ze hebben haar in de reisbench gestopt en op een wagentje gezet. En zo kwam ze aangereden.
We kregen een permit mee waarop het volgende staat: “Permit to move animal”. Er staat ook op dat het geldig is voor 30 dagen en alléén voor het vervoer vanaf het quarantaine station naar de B&B in Johannesburg waar we sliepen. We vonden dit heel raar, maar hebben er niks van gezegd. We worden toch nergens in Zuid Afrika gecontroleerd op het permit van Klaas. En mocht dat wel zo zijn dan staat er op het permit dat we in Accra per fax hadden ontvangen dat we via Johannesburg naar Durban gingen. Maar niemand in Zuid Afrika heeft ooit naar de papieren van de hond gevraagd.
Wel hadden ze Klaas tijdens haar quarantaine periode een rabiës vaccinatie gegeven. Dit terwijl haar vaccinatie nog lang geldig was (was pas 6 maanden oud). Ze hadden dit niet verteld, dus wij zagen het pas later. Ze hebben het niet in haar paspoort gezet, waardoor we het nergens kunnen gebruiken, omdat we geen badgenummer weten. Het was dus volslagen zinloos.
Vliegen met een hond naar Nairobi
Naar Kenia vliegen heeft het grote voordeel dat ze niet in quarantaine hoeft. Nadeel is dat de auto veel langer onderweg is, maar dat vinden wij het wel waard. Helaas kregen wij het niet voor elkaar een permit voor de hond te krijgen. In grote lijnen is dit het verhaal:
We hebben een permit nodig om met een hond naar Kenia te vliegen. Dit permit kun je bij de Veterinaire Service in Nairobi krijgen of bij een Keniaanse Ambassade door haar paspoort daar te laten zien. De Keniaanse Ambassade van West Afrika zit in Nigeria. We moeten dus naar Lagos gaan om haar paspoort te laten zien om het permit te krijgen. Dat betekent dat we met z’’n drieën via Togo en Benin naar Nigeria moeten rijden en daarna weer terug. Daarvoor hebben we beide 1 visum voor Nigeria nodig en beide 2 visa (of één met multiple entree) voor Benin en Togo. Makkelijk is als de eigenaar van de hond naar Lagos vliegt, want dan hoeft maar één persoon een visum te halen en ook alleen voor Nigeria. Alleen staat Klaasje op mijn naam en ik durf niet alleen naar Lagos. Dan maar naar een andere Ambassade. We besluiten de Keniaanse Ambassade in Nederland te proberen en de Veterinaire Service in Nairobi. We mogen naar beide ook haar paspoort per post opsturen, maar dat duurt met een peperdure koerier vijf dagen enkele reis. De dierenarts in Nairobi geeft aan dat we het op kunnen sturen naar de Nederlandse Ambassade in Nairobi die dan bij hun langs kunnen komen. Uiteraard zegt de NL Ambassade niet van plan te zijn om dit te doen. Naar NL opsturen en dan mijn moeder vragen langs te gaan lijkt de volgende optie. Maar dan komen ze met de regel dat we binnen zeven dagen na het bloedonderzoek in Accra Kenia moeten betreden met de hond. Maar dit bloedonderzoek moet mee met haar paspoort om het permit te krijgen. Opsturen is dus geen optie, want dat is al 10 dagen onderweg in de post (met alle risico’s van dien). En kopieën accepteren ze nergens. Zelfs geen officiële kopie bevestigd door de politie of ambassade. Dus moet ik vliegen naar Kenia of Nederland. Nederland is goedkoper (€ 500 i.p.v. € 800) en bovendien heb ik geen zin om op en neer naar Kenia te gaan en vind ik het wel leuk om iedereen even te zien. Maar dan komt het volgende probleem om de hoek: de Keniaanse Ambassade in Nederland is alleen gemachtigd om een permit af te geven op basis van een bloedonderzoek afgenomen door een door de Nederlandse overheid geaccepteerde dierenarts. Dus wil het bloedonderzoek hier in Accra geldig zijn, moet ik eerst de dierenarts hier laten goedkeuren door het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Uiteraard kan de Nederlandse Ambassade in Accra ons daar niet mee helpen en ik heb verder geen idee meer hoe ik dat moet aanpakken. Op dit punt zijn we gestopt met de mogelijkheden bekijken om naar Nairobi te vliegen en zijn we doorgegaan met Zuid Afrika.
Verschepen van de auto
Het verschepen van een auto kan naar o.a. Durban, Mombasa en Dar es Salaam. Wij hebben alleen naar deze 3 opties gekeken, waarna Dar al vrij snel af viel.
Verschepen naar Durban
Regelwerk vooraf
Wij verschepen de auto van Tema, Ghana naar Durban, Zuid Afrika. Wij hebben dit geregeld via William Hesse – Lartey. Hij is commercial manager bij SDV. Zijn emailadres is william.hesse@bollore.com. De website is www.bollore-africa-logistics.com. Zijn telefoonnummer is (233) 22 218 518 of mobiel (233) 244 375 081. Zijn kantoor zit in de haven aan de Commercial Warehouse Road.
Het verschepen naar Durban kostte US$ 1.200. Hier komen nog extra kosten bij (Line Admin. Charges US$ 130, port charges US$ 80, document fee US$ 50, agency fees US$ 150, Vat US$ 22,50, Evacuation US$ 60, Lift on / Lift off US$ 30 and Lashing of vehicle US$ 150), in totaal US$ 673.
Voor het verschepen naar Durban betaal je dus in Tema US$ 1.873.
William vraagt bij de rederij na op welke data het schip vertrekt. Meestal is het om de 2 weken, maar in ons geval zat er 4 weken tussen 2 schepen. Het schip is in 10 tot 12 dagen in Durban.
Onze landrover past in een container als we het roofrack met de kist, jerrycans en daktent eraf halen. Deze gaan dan naast de auto in de container. Een container is goedkoper, omdat die stapelbaar zijn. Als je auto niet in een container past is het duurder. De deuropening van de container is ongeveer 2.34 meter hoog. De container is iets langer dan 5 meter.
Omdat wij op 1 maart vlogen en het volgende schip pas op 18 maart vertrok, hebben wij de auto al op 1 maart in de container geladen. Dat betekende wel dat we extra kosten moesten maken voor het “huren” van de container tot vertrek. Maar dat telde ze pas vanaf dag 8 en kostte ongeveer US$ 2,70 per dag. In totaal kostte het dus US$ 27.
Het verschepen
We waren om 10:00 uur ‘s ochtends op het kantoor van de agent in Tema. Alleen het wachten op de douanier duurde erg lang. Aangezien wij een vliegtuig moesten halen en de douanier er om half 3 nog niet was, is de container zonder dat hij geweest is dichtgegaan. De agent heeft zijn toestemming daarvoor gekregen en de douanier heeft ons Carnet gestempeld.
Daarna hebben we de agent betaald. Zijn collega had gezegd dat we in Cedi’s konden betalen, maar hij zei dat het in dollars moest. Wij hadden geen dollars (hadden we wel, maar we hadden niet voor niks zoveel Cedi’s gehaald) en zeiden dat we het vliegtuig moesten halen. We mochten in Cedi’s betalen. Als het schip vertrekt wordt er een document “Combined transport bill of lading” gemaakt, die je normaal gesproken zelf meeneemt, maar aangezien wij al in Zuid Afrika waren, zou die opgestuurd worden. Ze zouden het opsturen naar hun SDV kantoor in Durban, waar wij het op konden halen.
Onze container is vervoerd met de rederij “MOL”, Mitsui O.S.K. Lines Ltd.
Het schip is op tijd vertrokken en kwam een paar dagen na de afgesproken datum (26 maart) aan in Durban.
Het ophalen van de auto
Het schip kwam op maandag 29 maart aan in Durban. De agent in Accra had het originele document “vergeten” op te sturen. Op vrijdag 26 maart hebben ze het alsnog opgestuurd, maar dan direct aan de rederij, zodat ze onze container vrij konden geven.
SDV Durban is niet bevoegd containers vrij te krijgen en volgens “iedereen” konden we het niet zelf doen. Wij denken nog steeds dat we het zelf hadden gekund, maar dat hebben we dus niet gedaan. SDV Durban raadde ons Devan Moodley, manager van Leykansin Logistics cc aan. We zijn naar hun kantoor gegaan, maar we schrokken zo van de rekening dat we er eigenlijk geen vertrouwen in hadden. We dachten dat we werden opgelicht. Maar degenen die we uiteindelijk hebben gekozen was net zo duur. Het maakte allemaal niet zo veel uit.
We hebben dus niet gekozen voor:
Leykansin Logistics cc
47-49 field Street Durban
15th Floor Suite 1503
General Building Durban 4000
Tel: 27 31 3019241 /2
Fax: 27 31 3019243
email:leykansin@mwebbiz.co.za
We hebben gekozen voor:
Viking Shipping cc
t.a. Saimax agencies
23rd floor
SA Eagle Building
363 West Straat
Durban
Tel: 031 3043686
Email: saimex@iafrica.com
Website: www.freightforwarders.co.za
Niet omdat ze beter waren, maar omdat de man bij Levkansin Logistics cc erg onvriendelijk was.
Op donderdagochtend werden alle containers vrijgegeven, maar alle douaniers waren van donderdagmiddag t/m dinsdagochtend vrij i.v.m. Pasen. We konden dus de container niet openen. En we hadden weinig tijd, omdat de container z.s.m. uit de loods van rederij MOL gehaald moest worden en ergens anders heen gebracht moest worden. De loods van MOL kostte ruim 100 US$ per dag (werd ons door beide agenten verteld), terwijl het ergens anders veel goedkoper is. We besloten dus met Viking verder te gaan, als zij de container z.s.m. zouden verplaatsen. Ze hebben de container verplaatst naar JLR Services, 110 South Coast Road, Durban.
Van Leykansin hebben we een offerte gehad, maar van Viking hebben we niks op papier gehad. We hadden daarvoor, nadat we de auto terug hadden, mee gemoeten naar hun kantoor, maar we wilden gewoon weg. Hieronder de kosten van Leykansin, die in grote lijnen hetzelfde waren. Sommige dingen waren iets duurder, andere goedkoper.
CUSTOMS CLEARANCE R 875
CUSTOMS SUPERVISION R 975
CTO R 175
AGENT RELEASE FEE R 500
CARTAGE R 850
SHIPPING LINE – MOL R 1.418 (deze rekening hebben we exact
gehad van MOL en werd door de agent voorgeschoten)
CARGO DUES R 1.942
SACD UNPACK FEE R 880
Totaal R 7.615
VAT R 867, 58
Totaal incl VAT R 8.482,58
Beide agenten hadden aangegeven dat ze een clearing document van SDV nodig hadden en dat SDV die alleen afgaf als we 500 Rand extra betaalde. En we moesten de opslag over de Paasdagen betalen. In totaal moesten we bij Viking 9.385 Rand afrekenen.
Op dinsdagochtend waren we om 8:00 uur bij JLR Services. Ze hadden het roofrack er op zaterdag al uitgehaald en waren ook al bezig de auto los te maken. Ro heeft de auto eruit gereden en daarna hebben ze het roofrack erop gezet. Ze hebben geholpen met vastzetten en de accu laden. Om 9:00 uur was de auto klaar. Om half 10 kwam de Viking Agent met de douanier. Hij heeft alleen het chassisnummer gecontroleerd en daarna is Ro meegereden naar zijn kantoor. Daar is het carnet gestempeld. Om 11:00 uur was alles geregeld en konden we wegrijden, nadat we Viking betaald hadden.
Verschepen naar Mombasa
Verschepen naar Mombasa duurt 44 dagen. Het verschepen kost US$ 1.994 en daar komen dezelfde extra kosten van US$ 673 nog bij. De Adora Trader, voyage 1002, vaart op deze route. Meer info heb ik niet, maar kan William je wel geven.
Kosten op een rijtje
Bedrag lokaal | Bedrag € | |
Vliegen van personen | ||
Ticket Accra – Johannesburg per persoon | US$ 600 – 1200 pp | € 450- € 900 |
Totaal tickets voor 2 personen (in ons geval) | US$ 1.800 | € 1.400 |
. | ||
Vliegen van een hond | ||
Cargokosten voor 30 kg (hond 20 kg, box 10kg) | Cedi 1.320 | € 660 |
Cargo papierwerk regelen | Cedi 300 | € 150 |
Box | US$ 250 | € 190 |
Permit aanvragen | Rand 110 | € 11 |
Bankkosten overmaken 110 Rand | € 10 | € 10 |
Formulieren met koerier versturen naar ZA | Cedi 80 | € 40 |
Bloedonderzoek | Cedi 55 | € 27,50 |
Export permit | Cedi 10 – 20 | € 5 – € 10 |
“Handling charge” voor SAA Cargo in Johannesburg | Rand 160 | € 16 |
Totaal vliegen van onze hond | € 1.100 | |
. | ||
Quarantaine van een hond | ||
Dinsdagmiddag t/m vrijdagochtend (4 dg) acc. + testen | Rand 1.248,44 | € 125 |
Dinsdagmiddag t/m vrijdagochtend (4 dagen) eten | Rand 20 | € 2 |
Totaal quarantaine van onze hond | € 127 | |
. | ||
Verschepen van een auto | ||
Verschepen 1 landrover in gesloten container | US$ 1.200 | € 900 |
Papierwerk verschepen in Tema | US$ 673 | € 500 |
Opslag container 18 dagen in Accra | US$ 27 | € 20 |
Ophalen auto in Durban | Rand 9.385 | € 1.000 |
Totaal verschepen van onze auto | € 2.420 |
Totaal € 5.047
Wij hadden vooraf berekend dat dit iets duurder is als rijden, maar niet veel. Rijden naar Namibië duurt ongeveer 3 maanden. Alleen is het voordeel van rijden dat je dan ook iets beleefd voor dit geld, terwijl je het er op deze manier in één keer doorheen jaagt. Maar veiligheid vinden wij belangrijker. Door de onverwachte kosten in Durban was het wel een stuk duurder geworden (we dachten vooraf ongeveer € 4.000 en het werd dus € 5.000), maar we hebben er geen spijt van.
We hopen dat dit iemand kan helpen met het verschepen van een auto van Accra naar Durban en/of het vliegen met een hond van Accra naar Johannesburg. Mocht je nog vragen hebben of mocht het onduidelijk zijn, dan kun je ons altijd mailen (irisenro@hotmail.com).
Iris en Ro