IMPI’s ADVENTURES
De voorbereidingen: Impi de auto
Op 3 april 2009 hebben wij Impi gekocht voor € 7.500,00.
Op 8, 9, 22 en 23 mei 2009 heeft Ro de basis sleutel cursus bij Hendrik Swane gevolgd. Helaas voor ons landrover liefhebbers stopt Hendrik met het geven van deze cursus en gaat hij verhuizen naar Frankrijk. Deze cursus was bijzonder leerzaam voor Ro en hij had dit niet willen missen.
Verder heeft Ro tot half augustus zelfstandig aan de landrover gewerkt. Na het vervangen van de remmen, banden, tank, veren, schokdempers enz. enz wilde hij de auto door een garage laten nakijken. In de eerste plaats omdat er een raar geluid in zat en in de tweede plaats wilde hij dat ze alles wat hij heeft gedaan even na zouden lopen of het goed was.
Eerst hebben we de auto naar Saris 4×4 gebracht. Zij dachten dat er teveel speling op de achteras zat, wat het geluid zou veroorzaken. Ro heeft een tweedehands achteras gevonden die zij er voor ons in hebben gezet. Al het werk van Ro werd goedgekeurd en ze konden niks verkeerds ontdekken. Bij een latere afspraak hebben zij de distributieriem nog vervangen, samen met Ro.
Na het vervangen van de achteras bleek het rare geluid nog niet verdwenen en kregen we de tip om de achteraandrijving van de auto los te koppelen en alleen op de voorwielaandrijving te rijden. Als het geluid dan weg was, dan zou de nieuwe achteras niet goed zijn.
Na het loskoppelen van de achteras reed de auto niet. We konden de volgende dag bij Landrover Auto Rega terecht, waar zij constateerde dat zowel de tussenbak als de versnellingsbak vervangen moesten worden.
Het was toen ongeveer 10 dagen voor onze streef vertrekdatum van 1 oktober. Dit zouden we dus niet gaan halen. We hebben een versnellingsbak en tussenbak in Engeland besteld en deze werd rechtstreeks bij AG Landrover Unlimited bezorgd op vrijdag 25 september. Hij had gelijk tijd voor ons op maandag 28 en dinsdag 29 september. Helaas bleek er veel meer mis met de auto, waardoor de auto pas op woensdag 7 oktober naar huis kon. We zijn Ad Groenenberg erg dankbaar dat hij 8 dagen aan onze auto heeft gewerkt, zo op het laatste moment. Ro mocht elke dag meewerken aan de en is elke dag dat de auto daar staat van half 9 tot half 6 aanwezig. Zelfs op zaterdag, terwijl hij dicht was (hij is iedere 1e zaterdag van de maand gesloten), mochten we in zijn garage werken.
Samen hebben ze de auto volledig nagekeken en nog een aantal belangrijke aanpassingen gedaan. Zo bleek de motorsteun aan 1 kant volledig in het chassis geboord te zijn, waardoor de motor erg scheef hing. Ook was ons oliefilter niet te vervangen, omdat je deze simpelweg zat ingebouwd tussen de slangen van de motor. Het is nu in zijn geheel geplaatst naar de voorkant van de motor. Ook kon Ad een nieuwe voorruit voor een hele goede prijs leveren, waar wij al sinds 3 april naar op zoek waren, omdat er een ster en scheur in zat toen we Impi kochten.
Ro heeft erg veel van Ad geleerd en is erg blij dat hij naar hem toe is gegaan. Wij kunnen AG Landrover Unlimited aan iedereen aanraden!
Ondertussen is het volgende aan Impi vernieuwd:
Dieseltank 70L
Remmen
Remleidingen
Achteras (2e hands)
Koni heavy-track raid schokdempers
Terrafirma + 110kg veren voor
Terrafirma + 500kg veren achter
Versnellingsbak (gereviseerd)
Tussenbak (gereviseerd)
5 Wolf velgen met Michelin XZL banden
Accu
Swiffelbollen
Distributieriem
Uitlaat is verbreed achter de turbo
Bumper
Voorruit
Electra
De volgende onderdelen zijn toegevoegd:
Dieseltank SEL 78 – RHS Arch Tank 48L Fuel Mild Steel
Gegalvaniseerde tankbeschermerplaat
Differentieel beschermer
Stuurstangbeschermer
National Luna Split Charger kit
Lierplaat
Lier Warn M8000
Huishoudaccu 100Ah
Highlift Jack
2 Zandplaten
Schep
Daktent
Aluminium kist
Jerrycans + jerrycanhouder op dak
Zuurkoolvaatje als “wasmachine”
Inbouw
Scheel stoelen
Watertank 55 liter
Engel koelbox 60 liter