IMPI’s ADVENTURES

De voorbereidingen: Het papierwerk

Carnet de Passage

Een grensdocument (carnet de passage) is een internationaal douanedocument. Het is bestemd voor het verkrijgen van een tijdelijke vrije invoer van motorvoertuigen in bepaalde landen in Azië, Afrika, Zuid-Amerika en Nieuw Zeeland. Een carnet de passage wordt meestal uitgegeven voor de duur van één jaar.
Het Carnet de Passage is een garantie voor de overheid van een land dat een motorvoertuig weer uitgevoerd wordt binnen de geldigheidsduur en dat als het motorvoertuig niet uitgevoerd kan worden (door bijvoorbeeld onherstelbare schade of diefstal) de verschuldigde invoerrechten en bijkomende belastingen betaald worden. Voor meer informatie zie de website van de ANWB en vandaaruit kun je naar het ADAC in Duitsland.

Het carnet hebben wij op 22 september 2009 aangevraagd. Wij hebben hiervoor € 5.153,50 aan de ADAC overgemaakt. Omdat wij niet terug komen naar Nederland is het nog niet helemaal duidelijk hoe we onze borg (€ 5.000) terug gaan krijgen. Als we weten hoe dat zit, zullen we dat hier neerzetten.

Verzekeringen

Autoverzekering

De enige instantie die wij konden vinden waarbij je een autoverzekering af kan sluiten voor Afrika is Alessie. Ik vroeg ze wat de voorwaarden zijn en ik kreeg o.a. het volgende antwoord:

In landen, waar u aan de grens gedwongen wordt een lokale verzekering af te sluiten, zal bij schade in eerste instantie de lokale maatschappij de schade moeten afwikkelen. Als de schade hoger is dan de dekking van de lokale polis wordt het meerdere door onze polis gedekt tot een maximum van Euro 500.000,-.

Ik verwacht niet dat de verplichte autoverzekering bij de grens van Afrikaanse landen ook daadwerkelijk zullen uitkeren bij een ongeluk. Ik vroeg of Alessie ook het gedeelte dat door de lokale maatschappij zou moeten worden gedekt (mogelijkerwijs het hele bedrag) uitkeerd, indien dit niet door de lokale maatschappij wordt betaald. Daar konden ze geen antwoord op geven. Daarnaast hebben zij alleen een duitstalige polisvoorwaarden, maar zijn gevestigd in Rotterdam.

Wij zien dus niet de toegevoegde waarde van deze autoverzekering en hebben besloten alleen aan de grenzen een autoverzekering af te sluiten, indien verplicht. Voor het gedeelte door Europa moeten we wel verzekerd zijn. Wij hebben al onze verzekeringen bij Univé lopen, dus de autoverzekering van de landrover t/m Marokko is ook via Univé geregeld.

Zorgverzekering

Omdat we van plan zijn om “voor altijd” naar Afrika te gaan, is de zorgverzekering iets ingewikkelder. De eerste 8 maanden in het buitenland mag je ingeschreven blijven staan, daarna niet meer. Als we ingeschreven zijn in Nederland zijn we verplicht de basisverzekering af te sluiten. Daarnaast moeten we dan een aanvullende verzekering voor het buitenland erbij afsluiten. Als we ons uitschrrijven hebben we geen basisverzekering in Nederland meer en is de buitenlandverzekering dus een stuk duurder, omdat hier meer in meeverzekerd moet worden.

Ons uitschrijven heeft tot gevolg dat we ook geen AOW opbouwen. Nou gaan wij er niet van dat wij nog AOW gaan ontvangen, omdat dat over 35 – 40 jaar vast is afgeschaft. Maar zekerheidshalve is het verstandiger ingeschreven te blijven staan, zolang het niet zeker is hoe lang we weggaan.

Als we ons uitschrijven hebben wij 2 goede verzekeringen gevonden waarbij we ons kunnen verzekeren: Oom Global Traveler en JoHo Special Isis All-in. Beide hebben 1 groot nadeel: Joho is slechts af te sluiten voor maximaal 4 jaar, Oom is alleen af te sluiten als je in Nederland woont. Dat betekent dat als we ons uitschrijven en voor de veel goedkopere Joho kiezen, we over 4 jaar, als we in Afrika blijven, een plaatselijke zorgverzekering moeten afsluiten. De Joho loopt dan af en de Oom is dan niet meer mogelijk om af te sluiten. We zouden dan nu gelijk de Oom moeten afsluiten omdat die voor onbepaalde tijd geldig is, maar als we over 2 jaar besluiten weer naar Nederland te komen, hebben we voor niks veel meer premie betaald.

Als we ingeschreven blijven staan, dan hebben we de volgende 2 goede opties gevonden: Joho Special Isis Extra of de ABN AMRO Lang in het buitenland. Het enige grote verschil dat ik kon vinden was dat er bij de Joho een aansprakelijkheidsverzekering bij in lijkt te zitten en bij de ABN niet. De ABN is toch wel een stuk goedkoper. Bij de ABN kun je de lang in het buitenland verzekering alleen afsluiten met de doorlopende reisverzekering.

De zorgverzekering mogelijkheden op een rij qua kosten

Joho All-in Oom global Joho Extra ABN AMRO
Ingeschreven Nee Nee Ja Ja
Looptijd max 4 jaar Onbepaald max 4 jaar max 2 jaar
Basisverz. € 1200 pppj € 1200 pppj
Zorgtoeslag € 720 pppj € 720 pppj
Premie €480-€630pppj €1114pppj €414-€543pppj €364-€400pppj
Reisverzek. € 59-105 pppj
Totaal min. € 480 pppj € 950 pppj € 894 pppj € 903 pppj
Totaal max. € 630 pppj € 1114 pppj € 1023 pppj € 984 pppj

Wij hebben ervoor gekozen om nog even ingeschreven te blijven in Nederland tot we zeker weten of we in Afrika blijven.

We hebben nu voor één jaar de verzekering van de ABN AMRO afgesloten (doorlopende reisverzekering + lang in het buitenland). We hebben gekozen voor de uitgebreide doorlopende verzekering, zonder eigen risico en met geneeskundige kosten. De lang in het buitenland verzekering is dan ook uitgebreid en met geneeskundige kosten. Beide kunnen we eventueel nog met 1 jaar verlengen. Daarna weten we zeker of we in Afrika willen blijven en ons dus uit zullen schrijven. Zodra we ons uitschrijven bekijken we wat de mogelijkheden in Afrika voor een ziektekostenverzekering zijn. Als er geen of slechte mogelijkheden zijn, dan kiezen we tegen die tijd alsnog voor de verzekering van Oom. Deze is dan nog af te sluiten, omdat we officieel in Nederland wonen.

Reisverzekering

De verzekering van ABN AMRO is inclusief een doorlopende reisverzekering.

Overige verzekeringen

Mochten we nog meer verzekeringen af sluiten of juist niet doen, dan zullen we dat hier vermelden.

Rijbewijs en kentekenbewijs

Omdat we langer dan een jaar wegblijven, moeten we nog uitzoeken hoe we dat gaan regelen met onze internationale rijbewijzen en het internationaal bewijs voor motorrijtuigen. Deze halen we voor € 14,95 per document bij de ANWB, maar zijn maar een jaar geldig. We moeten dit dus onderweg kunnen verlengen.

We hebben ieder 2 internationale rijbewijzen nodig, omdat de “grijze” voor bepaalde landen is en de “gele” weer voor andere landen in Afrika.

We denken deze rijbewijzen niet nodig te hebben, maar zekerheidshalve hebben we het aanvraagformulier ieder 2x volledig ingevuld en getekend bij mijn moeder in NL achtergelaten. Ook een kopie van het kentekenbewijs met onze toestemming dat zij de vertaling op mag halen, hebben we bij haar achtergelaten. Zij kan dit na een jaar zo ophalen en naar ons toesturen.

Internationaal rijbewijs
Omdat we in het buitenland gaan rijden, moeten we een internationaal rijbewijs aanvragen, dit kunnen we regelen bij de ANWB. We hebben beide 2 bewijzen.

Internationaal kentekenbewijs
Een internationaal kentekenbewijs is een vertaling van je autopapieren in verschillende talen. Deze kun je aanvragen bij de ANWB. Wij nemen er voor de zekerheid één mee.

Paspoort

Legitimatie
Wij denken dat een gewoon paspoort niet voldoende ruimte heeft, daarom hebben we een zakenpaspoort aangevraagd.

De hond heeft haar eigen paspoort.

Gezondheid

Om te bewijzen dat zowel wij als de hond alle inentingen hebben gehad en dat ze nog geldig zijn, nemen we onze gele vaccinatieboekjes mee. In het paspoort van de hond staan ook alle entingen gemeld.

Visum

Een groot deel van de landen kunnen we aan de grens kopen. Andere kunnen we in de hoofdstad van het land ervoor kopen. We gaan vantevoren geen visa kopen, om 2 redenen:

1. vooraf kopen is veel duurder.

2. vooraf kopen betekent ook vooraf bepalen hoelang je ergens blijft. En dat willen we nou juist niet.

Onderweg zullen we ons goed informeren bij andere reizigers en eventueel de ambassades waar we het beste het visum kunnen kopen. Deze manier heeft als nadeel dat je bv 2 landen terug moet rijden, omdat je alleen daar het visum had kunnen halen. Misschien niet leuk, maar wel de consequentie van deze keuze.

Bankzaken

Creditcard
De afgelopen jaren hebben we beide een Mastercard gehad. In ongeveer de helft van de landen in Afrika waar we geweest zijn, konden we daar niet mee pinnen, of moesten we alle banken in de stad af om er uiteindelijk één te vinden waar we geld konden krijgen. We willen één Mastercards houden, maar daarnaast ook 2 visakaarten aanschaffen. Dat moeten we wel nu doen, zolang we nog een inkomen hebben, want straks zal het veel moeilijker zijn er één te krijgen.

Pinpas

Onze pinpassen van de Rabobank nemen we ook mee. Geld opnemen met een pinpas is gratis en met een creditcard kost dat (bij de Rabo) € 4,50. Indien mogelijk zullen we dus met onze pinpas betalen.

Travellers cheques

Wij hebben in 2004 gebruik gemaakt van travellers cheques, maar doen dat nooit meer. Je betaald in Nederland commissie om ze te krijgen en ter plekke betaal je nog veel meer commissie. Bovendien wilden ze ons nooit Amerikaanse dollars geven, alleen lokaal geld. En dat konden we ook gratis pinnen. Dus we nemen er geen mee.

Contant

We zullen Amerikaanse dollars en Euro’s meenemen. We gaan 2 kluizen in de auto inbouwen, dus tenzij de hele auto wordt gestolen, zal het niet snel gestolen worden. Aan de grenzen moet je in ieder geval in Oost en Zuidelijk Afrika in dollars betalen en wij verwachten dat dat in West Afrika ook wel zo zal zijn. Voor de visa hebben we ongeveer € 1.200 samen nodig. Dus dat bedrag nemen we sowieso in dollars mee. We nemen in totaal US$ 3.000 en € 1.000 mee.

Bank

We moeten uitzoeken of de bank gaat protesteren als er geen regelmatig inkomen meer op de rekening wordt gezet. We moeten zeker weten dat ze de pinpassen of creditcards na 1 – 2 jaar niet gaan blokkeren. Daarnaast hebben we mijn moeder gemachtigd om onze bankzaken in Nederland te mogen regelen.

Kopieën
Alle documenten en eigendomsbewijzen zullen wij zowel kopieeren als inscannen. De kopieen gaan in de kluis. Daarnaast komt alles  digitaal op de laptop en hebben we het naar ons hotmail adres gemaild, zodat we er vanaf elke computer bij kunnen.

Ook hebben we 40 kleurenkopieen van onze pasfoto’s gemaakt, zodat we er daar voldoende van hebben.

En we hebben onze persoonlijke gegevens op een A4-tje gezet samen met een kopie van ons paspoort en een kopie van ons rijbewijs. We hebben dit zowel in het engels als in het frans. Op veel plekken moet je al je gegevens invullen en als je dan zo’n papiertje kan geven, dan scheelt dat weer. Voor meer informatie hierover, klik hier.

Ook hebben we ieder 2 gelamineerde kopieen van ons paspoort en 2 gelamineerde kopieen van ons rijbewijs mee, dat we af kunnen geven bij bv hotels of wegblokkades. Mocht je het niet terug krijgen, dan is dat niet zo erg.

Website

Dat we onderweg willen proberen een website bij te houden, dat wisten we, maar hoe dat in zijn werk gaat niet. We wilden geen gratis website omdat je daar geen ondersteuning krijgt als het niet lukt en bovendien heb je dan reclame.

Het was een zoekwerk om te achterhalen wat je nou echt allemaal nodig hebt en waar je dat allemaal kan vinden. Na goed zoeken besloten we het gewoon te proberen bij one.com. Het is daar erg goedkoop (€ 1.25 per maand) en ze bieden hulp per email aan. De domeinnaam kost € 6 per jaar. Na het bedenken van een website naam vul je al je gegevens in en de volgende dag kun je beginnen. En zelfs voor ons is het maken van een website erg makkelijk. Ik was gelijk zo dom om een bestandsnaam te wijzigen en daardoor liep alles verkeerd. Ik kreeg steeds binnen een paar uur een reactie en ze hebben me goed geholpen. We zijn blij met onze website en webhosting.

© Copyright - Fundisa Weddings | Iris Diekstra, e-mail: iris@fundisa-weddings.nl, telefoonnummer 06 3308 1443 (ook WhatsApp)